KÜTÜPHANE (BİLGİ BANKASI)
Elektronik ticaret fırsatları
Elektronik ticaret, ticari anlamda birçok küçük işletme için de inanılmaz fırsatlar ortaya koymaktadır. KOBİ'lerin ekonomiye daha derinlemesine katılması hem pazar şartlarını iyileştirecek, hem de hareketlilik katacaktır.
Günümüzde elektronik ticaret göreceli olarak küçük boyutlarda gerçekleşse de, 2005 yılında trilyon Dolarları aşan bir pazar hacmine kavuşacaktır. Elektronik ticaret hala gelişim sürecinin başında olduğundan pazar standartları yeni yeni oluşmaktadır. Özellikle işletmeden-tüketiciye (B2C) elektronik ticarette ödeme sistemleri, kişisel verilerin güvenliği gibi konularda hala belirsizlikler yaşanmaktadır. Dünyada elektronik ticaret uygulamalarına bakıldığında, B2B(işletmeden- işletmeye) elektronik ticaretin özellikle KOBİ'lere büyük yararlar sunduğu görülmektedir.
Bu çalışmada, elektronik tedarik, E-tedariğin yararları, elektronik müşteri ilişkileri yönetiminin (E-CRM) özellikleri, E-CRM'in yararları, getirileri, Elektronik pazaryerleri, E-pazaryerinin faydaları; E-tedarik, E-CRM ve e-pazaryerlerinin KOBİ'lere sağlayabileceği avantajlar incelenmektedir. Elektronik ticarette kısa vadede belirleyici alan olarak B2B elektronik ticaret ön plana çıkmaktadır. Günümüzde toptan ticaretin % 80'inden fazlası B2B ticaret olarak gerçekleşmektedir. Bu kavramın yerleşmesinde üç temel faktör ön plana çıkmaktadır: İşlem maliyetlerinde azalma ve mal/hizmet kalitesinde artma, Rakiplerle hem mücadele edip, hem de onlarla işbirliği yapabilme, Büyük işletmelerin tedarikçilerini online ortama yönlendirebilmeleri. İlk faktör, diğer ikisini de tetikleyen ana faktördür. Özellikle KOBİ'lerde veri değişim teknolojilerinin oldukça uzuca ve etkin bir biçimde kullanım bulabildiği günümüzde, bu tür yapıların oluşması hiç de zor değildir. İnternet erişiminin de artmasıyla birlikte elektronik ticaret, vazgeçilmezliğini pekiştirecektir.
Elektronik ticaretin B2B ticarette kullanım bulmasının en temel nedeni iş maliyetlerini azaltması ve verimliliği arttırmasıdır. Elektronik ortamda birçok uygulamanın çok daha kolay gerçekleştirilmesi, daha geniş bir adaptasyonu ve kullanımı hayata geçirecektir.
Diğer önemli bir tasarruf da stok maliyetlerinde yaşanır. Özellikle tam zamanında üretim mantığıyla çalışan işletmeler için hız ve verimlilik artışında elektronik ticaret çok önemli fırsatlar sunacaktır.
Önemli ve gerekli bilgilerin XML gibi global bir standartla internete yerleştirilmesiyle satış işlemlerinde çok ciddi iyileştirmeler ve tasarruflar elde edilebilir. Özellikle işletmeden-işletmeye elektronik ticaret KOBİ'lere, E-tedarik, E-pazaryerleri ve E-CRM uygulamaları için önemli fırsatlar sunabilmektedir.
Kaynak: emu.edu.tr